Opetusharjoittelusuunnitelma/ kokoava tehtävä
Itsetuntemus- ja vuorovaikutusosaaminen opettajan työtä ajatellen
Oli mukavaa ja
opettavaista lukea aineistot läpi ja peilata sitä omaan aikaisempaan
tuntemukseen ja kokemuksiin. Ennen kuin olin edes ajatellut tehdä minkäänlaista
opettajan työtä, niin olin jo tehnyt osittain asioita samalla tavalla, kun
näissä aineistoissa kerrotaan. Kokemuksella ja tekemisellä tarkoitan aikaa,
jolloin toimin juniorivalmentajana jalkapallossa. Melkein kaikki parhaat
opettamisen neuvot olen saanut omilta jalkapallovalmentajilta junioriajoilta.
Kannustaminen ja positiivinen palaute sekä intohimo tekemiseen tuo hyviä
tuloksia, eikä varmaan missään muualla, kuin harrastustoiminnassa ole
samanlaista joukkuehenkeä ja tekemisen iloa, kuin esimerkiksi hyvän hengen
omaavassa urheilujoukkueessa.
Aarnion ysiluokka video
oli erinomainen esimerkki siitä, mitä voidaan saavuttaa positiivisella,
kannustavalla, erilaisuudet huomioivalla ja ennakkoluulottomalla tavalla
opettaa. Oppilaista välittäminen ja heidän asioistaan olemalla oikeasti kiinnostunut
on valtava mahdollisuus saavuttaa hienoja oppimistuloksia. Opettajat olivat
vaativia, mutta toiminnallaan he saivat oppilaat motivoitumaan opiskeluun ja
saavutettujen osaamisten kautta halu oppia lisääntyi.
Luonteeltani olen
jääräpäinen ja helposti loukkaantuva, sekä pitkävihainen mököttäjä. Siinä on
minun lähtökohdat opettajana toimimiseen. Määrätietoisesti olen pyrkinyt
toimimaan hieman oman mukavuusalueen ulkopuolella ja yrittänyt ymmärtää miksi
minä toimin, kuten olen toiminut. Kuten aineistot antavat ymmärtää, niin
tiedostamalla omat toimintamallit niitä pystyy myös kehittämään. Olen pyrkinyt
tiedostamaan ja hallitsemaan omaa käyttäytymistäni omien kehittämiskohteiden
kautta, ja välillä se jopa onnistuu. Aina ei tarvitsekaan, mutta on hyvä
tietää, mistä asiat mahdollisesti johtuu.
Oma opettajakokemukseni
on vielä hyvin vähäistä. Olen saanut olla mukana opettamassa yhteensä noin
kolmen kuukauden ajan Salon ammattiopistossa, ja suurin osa opetuksesta on
ollut käytännön opetusta. Omat vahvuuteni koen selkeästi ammattitaidon
opettamisessa käytännön kautta ja esimerkein, tekemällä oppii.
Itsetuntemuksen kehittämisen tavoitteet opettajakoulutuksen aikana
Tiedostan omat vahvuudet
ja kehittämiskohteet. Tiedostamalla omia kehittämiskohteita on tarkoitus
vahvistaa heikkoja alueita ja tehdä niistä ajan kuluessa vahvuuksia. Minun
olisi esimerkiksi hyvä osata hyväksyä oma epätäydellisyyteni asioissa joita
opetan.
Vuorovaikutusosaamisen kehittäminen opettajakoulutuksen aikana
Ajatuksissani on
vieläkin se, miten minulle on asiat opetettu peruskoulussa ja mikä on ollut opettajan
rooli silloin. Tavoitteenani on sisäistää nykyaikaiset opetustavat, ja ymmärtää
millaisessa ympäristössä ja millaisella opetuksella syvempi oppiminen tapahtuu.
Poisoppiminen aiemmin opituista asioista ja uusien mallien luominen omaa
opettajuuttani ajatellen on erittäin tärkeää. Haluaisin oppia lisää
autenttisesta oppimisesta ja uskon, että tulenkin perehtymään siihen lisää
opettajakoulutuksen aikana.
Ymmärtämällä ja
kehittämällä omia kehityskohteita pystyn myös kohtaamaan paremmin oppilaat
koulussa ja auttamaan heitä heidän opiskeluissaan.
Erilaisten opetustapojen
oppiminen, ja ryhmän ja yksilöiden kannustaminen oppimaan uusia asioita, sekä erilaisten
opiskelijoiden ymmärtäminen ja omien ennakkoluulojen tietoinen vähentäminen.
Kaipaisin myös
kokemuksia siitä, että mitä tehdä, jos oppilaat eivät osoita minkäänlaista
kiinnostusta asiaa kohtaan. Esimerkiksi ammattiopistossa motivointi
henkilöille, jotka ovat ajautuneet täysin väärälle alalle. Pahimmassa
tapauksessa he saavat osan luokan oppilaista vähättelemään omaa osaamistaan ja
se huonontaa koko oppimisilmapiiriä.
Itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen:
Tehtävän tarkoituksena on miettiä omaa opetusharjoitteluani itsetuntemuksen
ja vuorovaikutustaitojen osalta. Vuorovaikutustaitoja ja itsetuntoa käsittelin
lähinnä maahanmuuttajien ja muiden henkilöiden kautta, joilla on vaikeuksia
ymmärtää suomenkieltä. Oma opettajakokemukseni on vielä aika vähäistä, joten
pohdinnat ovat minun henkilökohtaisia ajatuksia vuorovaikutustilanteista.
Kauppilan (2005) mukaan sosiaalisella vuorovaikutuksella tarkoitetaan
ihmisten välistä toimintaa erilaisissa ympäristöissä, ja se voidaan jakaa
sosiaalisiin suhteisiin ja sosiaalisiin taitoihin. Sosiaalisilla suhteilla
tarkoitetaan vuorovaikutuksen luonnetta ja laadullisia piireteitä. Sosiaaliset
taidot ovat ihmisen tiedollisia taitoja, jotka liittyvät sosiaalisten
tilanteiden tiedolliseen hallintaan. Kommunikaatiolla tarkoitetaan sanallista
tai sanatonta viestintää. Sanallinen viestintä on puhumista ja siihen kuuluu
kielioppi, eli se miten sanat ovat peräkkäin ja muodostavat merkityksiä.
Sanattomaan viestintään kuuluu mm. eleet ja ilmeet. (Kauppila, 2005, 19-20.)
Toivakan ja Maasolan (2011) mukaan puheviestinnän avulla välitämme ja
tulkitsemme toisille tietoja, tunteita, ideoita ja ajatuksia, sekä pidämme yllä
suhteita. Puheviestintätilanteet voidaan jakaa esiintymis- ja
ryhmäviestintätilanteisiin. Ryhmäviestintätilaisuudessa vaaditaan puhumisen
lisäksi myös suhteiden luomisen ja ylläpidon sekä havainnoinnin ja
kuuntelemisen taitoja. (Toivakka & Maasola, 2011, 30.)
Toivakan ja Maasolan (2011) mukaan vuorovaikutustaitoja voi oppia
kokeilemalla, harjoittelemalla ja havainnoimalla. Ryhmän jäsenet voivat antaa
rakentavaa palautetta yksittäisen ryhmän jäsenen viestintätaidoista. Vuorovaikutustaitoja
voi myös itse oppia itsearvioinnin avulla. Toivakka & Maasola, 2011, 39.)
Kauppilan (2005) mukaan keskeisiä vuorovaikutustaitoja ovat keskustelu-,
neuvottelu-, esiintymis-, yhteistyö, yhteistoiminta-, viestintä-, ryhmä-,
tiimityö- ja empatiataidot. Empatia on toisen ymmärtämistä ja asettautumista
toisen tilanteeseen tunnetasolla. Opettajalta odotetaan empatiakykyä opiskelijan
ongelmatilanteissa. (Kauppila, 2005, 24.)
Vuorovaikutusosaaminen erilaisten ryhmien ja erilaisten oppijoiden kanssa
on varmaan opettajan yksi kaikkein tärkeimmistä asioista opiskelijan oppimisen
kannalta. Itse koen, että minulla on erittäin hyvä taito ammatillisella
puolella, mutta miten varmistan tiedon menemisestä perille opetustilanteessa.
Viestinnän osalta vain noin 15-40 prosenttia sanallisesta viestinnästä löytää
tiensä perille, mutta mikä mahtaa olla onnistumisprosentti, kun opiskelijoiden
joukossa on suurin osa suomenkieltä auttavasti puhuvia. Haasteen muodostaa
suurelta osin se, että miten ja millä välineillä saan itse asian menemään
perille. Ajatuksenani on, että opiskelijat itse opettaisivat toisiaan
esimerkiksi niin, että kertovat reseptin avulla miten ruoka valmistetaan.
Ajatusta ajattelin vielä jalostaa niin, että opiskelijat saavat itse hakea
reseptit joko kirjoista tai netistä.
Ryhmän toimimisen osalta koen haasteena myös ryhmäytymisen ja tutustumisen
opiskelijakavereihin. Tutustuminen muihin opiskelijatovereihin voi olla hyvässä
tapauksessa koko koulutuksen mittainen kannustava ilmiö, joka johtaa parempiin
oppimistuloksiin ja auttaa karikoiden ylitse.
Tehtävän tarkoituksena on miettiä omaa opetusharjoitteluani itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen osalta. Vuorovaikutustaitoja ja itsetuntoa käsittelin lähinnä maahanmuuttajien ja muiden henkilöiden kautta, joilla on vaikeuksia ymmärtää suomenkieltä. Oma opettajakokemukseni on vielä aika vähäistä, joten pohdinnat ovat minun henkilökohtaisia ajatuksia vuorovaikutustilanteista.
Kauppilan (2005) mukaan sosiaalisella vuorovaikutuksella tarkoitetaan ihmisten välistä toimintaa erilaisissa ympäristöissä, ja se voidaan jakaa sosiaalisiin suhteisiin ja sosiaalisiin taitoihin. Sosiaalisilla suhteilla tarkoitetaan vuorovaikutuksen luonnetta ja laadullisia piireteitä. Sosiaaliset taidot ovat ihmisen tiedollisia taitoja, jotka liittyvät sosiaalisten tilanteiden tiedolliseen hallintaan. Kommunikaatiolla tarkoitetaan sanallista tai sanatonta viestintää. Sanallinen viestintä on puhumista ja siihen kuuluu kielioppi, eli se miten sanat ovat peräkkäin ja muodostavat merkityksiä. Sanattomaan viestintään kuuluu mm. eleet ja ilmeet. (Kauppila, 2005, 19-20.)
Vuorovaikutusosaaminen erilaisten ryhmien ja erilaisten oppijoiden kanssa on varmaan opettajan yksi kaikkein tärkeimmistä asioista opiskelijan oppimisen kannalta. Itse koen, että minulla on erittäin hyvä taito ammatillisella puolella, mutta miten varmistan tiedon menemisestä perille opetustilanteessa. Viestinnän osalta vain noin 15-40 prosenttia sanallisesta viestinnästä löytää tiensä perille, mutta mikä mahtaa olla onnistumisprosentti, kun opiskelijoiden joukossa on suurin osa suomenkieltä auttavasti puhuvia. Haasteen muodostaa suurelta osin se, että miten ja millä välineillä saan itse asian menemään perille. Ajatuksenani on, että opiskelijat itse opettaisivat toisiaan esimerkiksi niin, että kertovat reseptin avulla miten ruoka valmistetaan. Ajatusta ajattelin vielä jalostaa niin, että opiskelijat saavat itse hakea reseptit joko kirjoista tai netistä.
Kokeilut opetusharjoittelussa toteutettavaksi
Tuoksut
ja hajut: mielessä ja kehossa
( Toivakka & Maasola, 122.)
Materiaalit:
Paljon erilaisia tuoksutteluun sopivia materiaaleja: sitruunoita,
hajuvesiä, mausteita, erilaisia aromiteelajeja, kahvia, tyhjiä juomapulloja, ja
muita tavat.
Tila: Avoin luokkatila
Työtavat: Yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentely sekä yhteiskeskustelu.
Kesto: Noin 45 minuuttia.
Tavoitteet: Tavoitteena on vahvistaa herkkyyttä aistia erityisesti
hajuaistin avulla. Opitaan tulemaan tietoisiksi hajuaistin tuomasta
informaatiosta ja ymmärretään sen merkitys muiden aistien joukossa. Huomataan
aistimusten merkitys mieleen ja kehoon. Vahvistetaan itsetuntemusta.
Tarkoituksena on miettiä tunteita, joita tuoksut ja hajut saavat aikaan
meissä. Silmät sidottuina hajuaistin merkitys korostuu ja asiayhteydet voivat
olla hyvinkin yllättäviä. Hajuaistin merkitys on kokkiopiskelijoille hyvin
tärkeä ammatillisella tasolla. Tämä on hyvä tuoda esille ja linkittää
esimerkiksi hajujen merkitykseen ravintolan asiakkaalle.
Saako
olla rusina tai pastilli?
( Toivakka & Maasola, 123.)
Materiaalit:
Taulu ja liituja tai fläppi ja tusseja. Kaksi rasiaa rusinoita tai
pastilleja niin, että jokaiselle riittää vähintään yksi.
Tila: Luokkahuone tai muu sopiva tila.
Työtavat: Yksin, pareittain ja yhdessä.
Kesto: Noin 15-20minuuttia.
Tavoitteet: Tavoitteena on oppia havainnoimaan haju-, maku- ja tuntoaistin
avulla syötävää. Keskitytään hitaasti aistimaan ja tulemaan tietoiseksi juuri
tästä hetkestä. Käytetään mielikuvitusta ja tehdään mielikuvitusmatka syötävän
mukana. Opitaan tulemaan tietoisiksi omista aistimuksista ja mielen liikkeistä.
Opitaan itsetuntemusta sekä kokemuksen kielellistämistä.
Tarkoituksena on haju-, maku- ja tuntoaistin kehittäminen tietoisen
havainnoinnin avulla. Havainnoinnit puretaan toisten opiskelijoiden kanssa
yhdessä pari- ja ryhmäkeskustelun avulla. Harjoituksen avulla tehdään myös mielikuvitusmatka
tuotteen alkuperäismaahan ja luodaan mielikuvia tuotteen mahdollisesta matkasta
Suomeen.
Aistien tietoinen havainnoiminen auttaa kehittämään kokin aistinvaraista
havainnointia. Tämä tieto ja kokemus voidaan siirtää suoraan käytäntöön ja
yrittää maistaa tuotetta niin kuin asiakas sen maistaa. Mielikuvitusmatka on myös
hyvä apuväline, joka auttaa ymmärtämään nykyaikaista markkinointia, jossa ei
myydä tuotetta vaan mielikuvaa.
Maasolan ja Toivakan harjoituksissa on mukana dialoginen asenne
harjoituksen sisällön ja toteutuksen osalta. Keskustelu tapahtuu
vastavuoroisesti useaan otteeseen kummankin harjoituksen aikana. Parit
työskentelevät vertaisena harjoituksen aikana. Ryhmäytymisen aikana on käyty jo
dialogisen asenteen merkitys ryhmän opiskelun etenemisen kannalta. Pyrin
kannustamaan opiskelijoita itsen ja toisen kunnioittamiseen ja samanarvoisen
suhteen luomiseen toisiinsa esimerkiksi turvallisen oppimisympäristön luomisen
avulla. Opiskelijoilla tulee olla turvallinen oppimisympäristö, jossa he voivat
sanoa omat mielipiteensä epäonnistumista pelkäämättä. Mielipiteet tulee
kuitenkin olla toisia kunnioittavia.
Lähteet:
Aarnio, H. Oppimisen ohjaaminen. Viitattu 29.8.2015.https://drive.google.com/file/d/0B8zFjw7QVz2tZ0hTRGh2VVV5V1k/view
mms://stream.hamk.fi/lahdensivu/aokk/aarnio/ysiluokka.wmv.
Isokorpi, T. Napit vastakkain.2008. Ristiriidat, rajat ja ratkaisut.
Jyväskylä. PS-kustannus.
Kauppila, R, A. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Jyväskylä. PS-kustannus.
Toivakka, S & Maasola, M. 2011. Itsetunto kohdalleen! Harjoituksia
itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Jyväskylä. PS-kustannus.
Arvioi aineistojen sekä elämänkokemuksesi pohjalta itsetuntemustasi ja vuorovaikutusosaamistasi opettajan työtä ajatellen.
Oli mukavaa ja opettavaista lukea aineistot läpi ja peilata sitä omaan aikaisempaan tuntemukseen ja kokemuksiin. Ennen kuin olin edes ajatellut tehdä minkäänlaista opettajan työtä, niin olin jo tehnyt osittain asioita samalla tavalla, kun näissä aineistoissa kerrotaan. Kokemuksella ja tekemisellä tarkoitan aikaa, jolloin toimin juniorivalmentajana jalkapallossa. Melkein kaikki parhaat opettamisen neuvot olen saanut omilta jalkapallovalmentajilta junioriajoilta. Kannustaminen ja positiivinen palaute sekä intohimo tekemiseen tuottaa hyviä tuloksia, eikä varmaan missään muualla, kuin harrastustominnassa ole samanlaista joukkuehenkeä ja tekemisen iloa, kuin esimerkiksi hyvän hengen omaavassa urheilujoukkueessa.
Aarnion ysiluokka video oli erinomainen esimerkki siitä, mitä voidaan saavuttaa positiivisella, kannustavalla, erilaisuudet huomioivalla ja ennakkoluulottomalla tavalla opettaa.Oppilaista välittäminen ja heidän asioistaan olemalla oikeasti kiinostunut on valtava mahdollisuus saavuttaa hienoja oppimistuloksia. Opettajat olivat vaativia, mutta toiminnallaan he saivat oppilaat motivoitumaan opiskeluun ja saavutettujen osaamisten kautta halu oppia lisääntyi.
Luonteeltani olen jääräpäinen ja helposti loukkaantuva, sekä pitkävihainen mököttäjä. Siinä on minun lähtökohdat opettajana toimimiseen. Määrätietoiseti olen pyrkinyt toimimaan hieman oman mukavuusalueen ulkopuolella ja yrittänyt ymmärtää miksi minä toimin, kuten olen toiminut. Kuten aineistot antavat ymmärtää, niin tiedostamalla omat toimintamallit niitä pystyy myös kehittämään.Olen pyrkinyt tiedostamaan ja hallitsemaan omaa käyttäytymistäni omien hehittämiskohteiden kautta, ja välillä se jopa onnistuu. Aina ei tarvitsekaan, mutta on hyvä tietää, mistä asiat mahdolliseti johtuu.
Oma opettajakokemukseni on vielä hyvin vähäistä. Olen saanut olla mukana opettamassa yhteensä noin kolmen kuukauden ajan Salon ammattiopistossa, ja suurin osa opetuksesta on ollut käytännön opetusta. Omat vahvuuteni koen selkeästi ammattitaidon opettamisessa käytännön kautta ja esimerkein, tekemällä oppii.
Itsetuntemuksen kehittämisen tavoitteet opettajakoulutuksen aikana.
Oppia tiedostamaan omat vahvuudet ja kehittämiskohteet itsetuntemuksen kohdalla. Tiedostamalla omia kehittämiskohteita on tarkoitus vahvistaa heikkoja alueita ja tehdä niistä ajan kuluessa vahvuuksia.Minun olisi esimerkiksi hyvä osata hyväksyä oma epätäydellisyyteni asioissa joita opetan.
Vuorovaikutusosaamisen kehittäminen opettajakoulutuksen aikana
Ajatuksissani on vieläkin se, miten minulle on asiat opetettu peruskoulussa ja mikä on ollut opettajan rooli silloin. Tavoitteenani on sisäistää nykyaikaiset opetustavat, ja ymmärtää millaisessa ympäristössä ja millaisella opetuksella syvempi oppiminen tapahtuu. Poisoppiminen aikaisemmasta ja uusien mallien luominen. Haluaisin oppia lisää autenttisesta oppimisesta ja uskon, että tulenkin perehtymään siihen lisää opettajakoulutuksen aikana.
Omien heikkouksien ymmärtäminen ja niiden kehittäminen. Ymmärtämällä ja kehittämällä omia kehityskohteita pystyn myös kohtaamaan paremmin oppilaat koulussa ja auttamaan heitä heidän opiskeluissaan.
Erilaisten opetustapojen oppiminen. Ryhmän ja yksilöiden kannustaminen oppimaan uusia asioita. Erilaisten opiskelijoiden ymmärtäminen ja omien ennakkoluulojen tietoinen vähentäminen.
Kaipaisin myös kokemuksia siitä, että mitä tehdä, jos oppilaat eivät osoita minkäänlaista kiinnostusta asiaa kohtaan. Esimerkiksi ammattiopistossa motivointi henkilöille, jotka ovat ajautuneet täysin väärälle alalle. Pahimmassa tapauksessa he saavat osan luokan oppilaista vähättelemään omaa osaamistaan ja se huonontaa koko oppimisilmapiiriä.
Aineisto
Aarnio, H. Oppimisen ohjaaminen. Luettavissa: https://drive.google.com/file/d/0B8zFjw7QVz2tZ0hTRGh2VVV5V1k/view. Luettu 29.8.2015.
mms://stream.hamk.fi/lahdensivu/aokk/aarnio/ysiluokka.wmv. Katsottu 29.8.2015.
Isokorpi, T. Napit vastakkain. Ristiriidat, rajat ja ratkaisut. PS-kustannus. 2.painos. 2008. Jyväskylä.
Toivakka, S & Maasola, M.Itsetunto kohdalleen! Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. PS_kustannus. 2011. Jyväskylä.
Mieluiten tila, jossa on ainoastaan tuolit, luokkahuonekin käy.
Työtavat:
yksin, pienryhmissä ja yhdessä.
Kesto:
10-20 minuuttia alkavan yhteisen oppimisjakson pituuden mukaan.
Tavoitteet:
Tavoitteena on laatia ryhmälle yhteiset pelisäännöt ja samalla opitaan vuorovaikutustaitoja ja motivoidutaan työskentelemään yhdessä. Ymmärretään yhdessä luotujen sääntöjen merkitys ja sitoudutaan niihin.
Tarkoituksena on tehdä pelisäännöt opiskelulle ja erityisesti säännöt opetuskeittiössä tapahtuvaan opiskeluun. Aloitusajat ja vastuun ottaminen saapumisesta paikalle. Keskustelun kautta niin, että mitä tarkoittaa, jos et ole paikalla opetuksen alkaessa. Jäätkö vaille annettavaa opetusta vai teetkö jotain korvaavaa tehtävää (tiskit, siivous, muuta). Keskustelun kautta ryhmä saa tehdä itselleen omat pelisäännöt ja tarvittaessa niitä voidaan myös muuttaa kokemuksien mukaan yhteisellä päätöksellä. Pelisäännöt voi koskettaa myös koko opiskelun sisältöä ja sitä, että mitä ja miten sääntöjä noudatetaan.
Lähteet:
Toivakka, S & Maasola, M. 2011. Itsetunto kohdalleen! Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. . Jyväskylä. PS-kustannus.
ETÄJAKSO tehtävä 2:
Itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen:
Johdanto
Tehtävän tarkoituksena on miettiä omaa opetusharjoitteluani itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen osalta. Vuorovaikutustaitoja ja itsetuntoa käsittelin lähinnä maahanmuuttajien ja muiden henkilöiden kautta, joilla on vaikeuksia ymmärtää suomenkieltä. Oma opettajakokemukseni on vielä aika vähäistä, joten pohdinnat ovat minun henkilökohtaisia ajatuksia vuorovaikutustilanteista.
Teoria
Sosiaalisella vuorovaikutuksella tarkoitetaan ihmisten välistä toimintaa erilaisissa ympäristöissä, ja se voidaan jakaa sosiaalisiin suhteisiin ja sosiaalisiin taitoihin. Sosiaalisilla suhteilla tarkoitetaan vuorovaikutuksen luonnetta ja laadullisia piireteitä. Sosiaaliset taidot ovat ihmisen tiedollisia taitoja, jotka liittyvät sosiaalisten tilanteiden tiedolliseen hallintaan. Kommunikaatiolla tarkoitetaan sanallista tai sanatonta viestintää. Sanallinen viestintä on puhumista ja siihen kuuluu kielioppi, eli se miten sanat ovat peräkkäin ja muodostavat merkityksiä. Sanattomaan viestintään kuuluu mm. eleet ja lmeet. (Kauppila, 2005, 19-20).
Puheviestinnän avulla välitämme ja tulkitsemme toisille tietoja, tunteita, ideoita ja ajatuksia, sekä pidämme yllä suhteita. Puheviestintätilanteet voidaan jakaa esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteisiin. Ryhmäviestintätilaisuudessa vaaditaan puhumisen lisäksi myös suhteiden luomisen ja ylläpidon sekä havainnoinnin ja kuuntelemisen taitoja. (Toivakka & Maasola, 2011, 30).
Vuorovaikutustaitoja voi oppia kokeilemalla, harjoittelemalla ja havainnoimalla. Ryhmän jäsenet voivat antaa rakentavaa palautetta yksittäisen ryhmän jäsenen viestintätaidoista. Vuorovaikutustaitoja voi myös itse oppia itsearvioinnin avulla. Toivakka & Maasola, 2011, 39).
Keskeisiä vuorovaikutustaitoja ovat keskustelu-, neuvottelu-, esiintymis-, yhteistyö, yhteistoiminta-, viestintä-, ryhmä-, tiimityö- ja empatiataidot. Empatia on toisen ymmärtämistä ja asettautumista toisen tilanteeseen tunnetasolla. Opettajalta odotetaan empatiakykyä opiskelijan ongelmatilanteissa. (Kauppila, 2005, 24).
Pohdinta
Vuorovaikutusosaaminen erilaisten ryhmien ja erilaisten oppijoiden kanssa on varmaan opettajan yksi kaikkein tärkeimmistä asioista opiskelijan oppimisen kannalta. Itse koen, että minulla on erittäin hyvä taito ammatillisella puolella, mutta miten varmistan tiedon menemisestä perille opetustilanteessa. Viestinnän osalta vain noin 15-40 prosenttia sanallisesta viestinnästä löytää tiensä perille, mutta mikä mahtaa olla onnistumisprosentti, kun opiskelijoiden joukossa on suurin osa suomenkieltä auttavasti puhuvia. Haasteen muodostaa suurelta osin se, että miten ja millä välineillä saan itse asian menemään perille. Ajatuksenani on, että opiskelijat itse opettaisivat toisiaan esimerkiksi niin, että kerovat reseptin avulla miten ruoka valmistetaan. Ajatusta ajattelin vielä jalostaa niin, että opiskelijat saavat itse hakea reseptit joko kirjoista tai netistä.
Ryhmän toimimisen osalta koen haasteena myös ryhmäytymisen ja tutustumisen opiskelijakavereihin. Tutustuminen muihin opiskelijatovereihin voi olla hyvässä tapauksessa koko koulutuksen mittainen kannustava ilmiö, joka johtaa parempiin oppimistuloksiin ja auttaa karikoiden ylitse.
Tehtävän tarkoituksena on miettiä omaa opetusharjoitteluani itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen osalta. Vuorovaikutustaitoja ja itsetuntoa käsittelin lähinnä maahanmuuttajien ja muiden henkilöiden kautta, joilla on vaikeuksia ymmärtää suomenkieltä. Oma opettajakokemukseni on vielä aika vähäistä, joten pohdinnat ovat minun henkilökohtaisia ajatuksia vuorovaikutustilanteista.
Teoria
Sosiaalisella vuorovaikutuksella tarkoitetaan ihmisten välistä toimintaa erilaisissa ympäristöissä, ja se voidaan jakaa sosiaalisiin suhteisiin ja sosiaalisiin taitoihin. Sosiaalisilla suhteilla tarkoitetaan vuorovaikutuksen luonnetta ja laadullisia piireteitä. Sosiaaliset taidot ovat ihmisen tiedollisia taitoja, jotka liittyvät sosiaalisten tilanteiden tiedolliseen hallintaan. Kommunikaatiolla tarkoitetaan sanallista tai sanatonta viestintää. Sanallinen viestintä on puhumista ja siihen kuuluu kielioppi, eli se miten sanat ovat peräkkäin ja muodostavat merkityksiä. Sanattomaan viestintään kuuluu mm. eleet ja lmeet. (Kauppila, 2005, 19-20).
Puheviestinnän avulla välitämme ja tulkitsemme toisille tietoja, tunteita, ideoita ja ajatuksia, sekä pidämme yllä suhteita. Puheviestintätilanteet voidaan jakaa esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteisiin. Ryhmäviestintätilaisuudessa vaaditaan puhumisen lisäksi myös suhteiden luomisen ja ylläpidon sekä havainnoinnin ja kuuntelemisen taitoja. (Toivakka & Maasola, 2011, 30).
Vuorovaikutustaitoja voi oppia kokeilemalla, harjoittelemalla ja havainnoimalla. Ryhmän jäsenet voivat antaa rakentavaa palautetta yksittäisen ryhmän jäsenen viestintätaidoista. Vuorovaikutustaitoja voi myös itse oppia itsearvioinnin avulla. Toivakka & Maasola, 2011, 39).
Keskeisiä vuorovaikutustaitoja ovat keskustelu-, neuvottelu-, esiintymis-, yhteistyö, yhteistoiminta-, viestintä-, ryhmä-, tiimityö- ja empatiataidot. Empatia on toisen ymmärtämistä ja asettautumista toisen tilanteeseen tunnetasolla. Opettajalta odotetaan empatiakykyä opiskelijan ongelmatilanteissa. (Kauppila, 2005, 24).
Pohdinta
Vuorovaikutusosaaminen erilaisten ryhmien ja erilaisten oppijoiden kanssa on varmaan opettajan yksi kaikkein tärkeimmistä asioista opiskelijan oppimisen kannalta. Itse koen, että minulla on erittäin hyvä taito ammatillisella puolella, mutta miten varmistan tiedon menemisestä perille opetustilanteessa. Viestinnän osalta vain noin 15-40 prosenttia sanallisesta viestinnästä löytää tiensä perille, mutta mikä mahtaa olla onnistumisprosentti, kun opiskelijoiden joukossa on suurin osa suomenkieltä auttavasti puhuvia. Haasteen muodostaa suurelta osin se, että miten ja millä välineillä saan itse asian menemään perille. Ajatuksenani on, että opiskelijat itse opettaisivat toisiaan esimerkiksi niin, että kerovat reseptin avulla miten ruoka valmistetaan. Ajatusta ajattelin vielä jalostaa niin, että opiskelijat saavat itse hakea reseptit joko kirjoista tai netistä.
Ryhmän toimimisen osalta koen haasteena myös ryhmäytymisen ja tutustumisen opiskelijakavereihin. Tutustuminen muihin opiskelijatovereihin voi olla hyvässä tapauksessa koko koulutuksen mittainen kannustava ilmiö, joka johtaa parempiin oppimistuloksiin ja auttaa karikoiden ylitse.
Lähdeluettelo
Kauppila, R, A. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Jyväskylä. PS-kustannus.
Toivakka, S & Maasola, M. 2011.Itsetunto kohdalleen! Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Jyväskylä. PS- kustannus.
Kauppila, R, A. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Jyväskylä. PS-kustannus.
Toivakka, S & Maasola, M. 2011.Itsetunto kohdalleen! Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Jyväskylä. PS- kustannus.
Kokeilu opetusharjoittelussa toteutettavaksi
Ryhmälle pelisäännöt
( Toivakka & Maasola, 60).
Materiaalit:
Muistiinpanovälineet, taulu ja liituja tai fläppi ja tusseja.
Siirto- tai piirtoheitin.
Yhteisön, pelin tai muun vastaavan pelisäännöt.
Tila:
Mieluiten tila, jossa on ainoastaan tuolit, luokkahuonekin käy.
Työtavat:
yksin, pienryhmissä ja yhdessä.
Kesto:
10-20 minuuttia alkavan yhteisen oppimisjakson pituuden mukaan.
Tavoitteet:
Tavoitteena on laatia ryhmälle yhteiset pelisäännöt ja samalla opitaan vuorovaikutustaitoja ja motivoidutaan työskentelemään yhdessä. Ymmärretään yhdessä luotujen sääntöjen merkitys ja sitoudutaan niihin.
Tarkoituksena on tehdä pelisäännöt opiskelulle ja erityisesti säännöt opetuskeittiössä tapahtuvaan opiskeluun. Aloitusajat ja vastuun ottaminen saapumisesta paikalle. Keskustelun kautta niin, että mitä tarkoittaa, jos et ole paikalla opetuksen alkaessa. Jäätkö vaille annettavaa opetusta vai teetkö jotain korvaavaa tehtävää (tiskit, siivous, muuta). Keskustelun kautta ryhmä saa tehdä itselleen omat pelisäännöt ja tarvittaessa niitä voidaan myös muuttaa kokemuksien mukaan yhteisellä päätöksellä. Pelisäännöt voi koskettaa myös koko opiskelun sisältöä ja sitä, että mitä ja miten sääntöjä noudatetaan.
Lähteet:
Toivakka, S & Maasola, M. 2011. Itsetunto kohdalleen! Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. . Jyväskylä. PS-kustannus.
Hei Nikke,
VastaaPoistaEtätehtävä 2. kokeilusuunnitelma oheistuksen mukainen ja vaikuttaa perustellulta, mikäli kyseessä on uusi ryhmä. Ryhmäytymiseen kannattaa panostaa, sillä sillä luodaan oppijayhteisölle perusta. Tämä vaihe vain liian usein ohitetaan ja alun merkityksen tärkeys huomataan vasta, kun on liian myöhäistä luoda hyvää perustaa yhteiselle oppimiselle.
Hei Nikke,
VastaaPoistaKiitos kokoavasta tehtävän palautuksesta ja olikin mielenkiintoista palata alkusyksyn ajatuksiisi opettajuudesta, itsetuntemuksesta ja vuorovaikutusosaamisesta. Suunnittelmasi harjoitukset tuntuvat jotenkin kolahtavan hyvin oman alasi opetukseen ja mietin, että olisiko voinut osuvampia valita. Näin ajattelen menetelmien valinnan osalta. Haju-ja makutehtävillä pääset virittelemään myös ammatillisia keskusteluja sekä voit vahvistaa opiskelijoiden itsetuntemusta sekä vuorovaikutusta. Ryhmän pelisäännöt-menetelmällä päästään kiinni yhteisölliseen oppijayhteisön luomiseen, jossa pitäisi toisaalta näkyä tasa-arvoisuus ja kaikkien osallistuminen - tuotos on ikäänkuin Synteesihelmi-harjoitus?
Oikein hyvää ja antoisaa opettajaksi kasvun loppumatkaa, voima ja innostusta oman alasi opettajan toimimiseen.